Ziekenhuisverhalen en een rolstoel uit Oldenzaal - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van margrietstellingwerf - WaarBenJij.nu Ziekenhuisverhalen en een rolstoel uit Oldenzaal - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van margrietstellingwerf - WaarBenJij.nu

Ziekenhuisverhalen en een rolstoel uit Oldenzaal

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

16 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo!

Hier weer eens een teken van leven uit de warme tropen! Ik ben inmiddels al goed ingeburgerd in Paramaribo. In het ziekenhuis weet ik alles een beetje te vinden en heb ik een stuk of 6 eigen patiënten. Er zijn nog steeds wel veel dingen waar ik aan moet wennen en waar ik me over verbaas. Bijvoorbeeld dat alles hier om geld draait. Bijna alle medicijnen en onderzoeksmiddelen zijn wel beschikbaar, maar alleen voor de mensen die duur verzekerd zijn of het zelf willen betalen. Dus als je onderzoek wil doen of een behandeling wil starten moet altijd nagaan of mensen het willen en/of kunnen betalen. Alle mensen zijn hier standaard ziekenfonds verzekerd, maar dit vergoed bijna niks. En als patiënten hun behandeling niet zelf kunnen betalen dan krijgen ze het gewoon niet. Ook al hebben ze het echt nodig. Zoals baby's die bij de geboorte besmet worden met HIV. En chemokuren zijn bijvoorbeeld veel duurder zijn naarmate je zwaarder bent, wel logisch natuurlijk, maar ik had er nog nooit over nagedacht. Vandaag heb ik voor het eerst een patiënt opgenomen die geen Nederlands sprak. Bijna iedereen spreekt hier naast sranan tongo ook goed nederlands. Maar deze man kwam diep uit het binnenland, sprak geen Nederlands dus de verpleegkundige ging zo goed als mogelijk vertalen. Maar zij kende ook niet alle woorden, dus elke keer dat ze het niet goed wist, begonnen de alle mannen op de zaal zich met de anamnese te bemoeien, iedereen zei wat anders en op een gegeven moment vond ik het maar moeilijk te volgen waar die patënt nou eigenlijk last van had...
Waar ik nog steeds niet aan gewend ben is dat het zo lastig communiceren is met de verpleging. Je mag alleen 's ochtends afspraken doorgeven, want anders heeft de middagdienst het te druk (ze kijken de hele middag tv). Maar je krijgt de uitslagen van alle bloed- en röntgenonderzoeken pas om 2 uur 's middags, dus dat is heel onhandig. Ik had geloof ik ook al eerder verteld dat de verpleging hier heel slecht of niet opgeleid is. Het duurde (letterlijk!) een half uur om uit te leggen dat 2 gram van een bepaald medicijn per dag hetzelfde is als 4x 500 mg, alle bloedonderzoeken die je wil aanvragen moet je spellen en dan nog wordt heel vaak het verkeerde aangevraagd. En als je een hele zieke patiënt hebt waar je hulp van de verpleging bij nodig hebt (bijvoorbeeld zuurstof aansluiten) dan kan dat het eerste half uur nog niet want ze moeten eerst zelf eten.. Zo, dat waren even wat frustraties die ik kwijt moest :) Maar verder vind ik het heel leuk hier hoor! Ik maak wel steeds lange dagen in het ziekenhuis (tot 18.00 uur meestal), maar ik krijg veel eigen verantwoordelijkheid en ik leer echt heel veel. En ik heb gelukkig hele gezellige mede-co's.

Verder heb ik het steeds beter naar mijn zin met alle leuke dingen die hier te doen zijn. Natuurlijk salsalessen, goedkoop uit eten, cocktails drinken en zoveel mogelijk leuke dingen in het weekend proberen te stoppen. Zaterdag heb ik geprobeerd een beetje bij te slapen en ben ik verhuisd naar mijn nieuwe optrekje. Ik heb twee weken in een guesthouse gewoond waar het heel gezellig was, maar het is toch wel heel fijn om een grote keuken, woonkamer en balkon tot je beschikking te hebben. Ook al moet ik die wel delen met zes anderen. Mijn huisgenootjes zijn allemaal heel leuk en gezellig, dus ik denk dat ik me hier nog wel anderhalve maand kan vermaken! Verder heb ik in het weekend de stad een beetje verkend, gewinkeld (zaterdagochtend is het enige moment dat de winkels open zijn en ik niet hoef te werken) en lekker gekookt en gegeten met de surinaamse buurvrouw van Hanne en Marloes, twee coassistenten waar ik veel mee optrek. Zondag hebben we een mooie fietstocht gemaakt naar Nieuw Amsterdam aan de monding van de surinamerivier. We hadden ook met de taxi kunnen gaan, maar onze Nederlandse fietsgenen laten zich niet afschrikken door een temperatuur van 37 graden :) In Nieuw Amsterdam lag vroeger het verdedigingsfort wat de achterliggende plantages moest beschermen tegen vijandige schepen. Vooral de fietsroute langs en met het pondje over de surinamerivier was erg mooi!

Ik ga nog even wat foto's plaatsen van onze fietstocht en het ziekenhuis en dan laat ik het hier maar bij, want jullie hebben zo wel genoeg te lezen volgens mij.

Liefs Margriet

  • 16 September 2008 - 09:21

    Anne:

    Hi Margriet, fijn zo'n surinaamse werk-cultuur, je moet vooral niet snel iets willen geloof ik, hihi! Leuk dat je nu een gezellig huis gevonden hebt! Xx

  • 16 September 2008 - 13:14

    Henrike:

    He Margriet, ben vreselijk jaloers natuurlijk maar het klinkt allemaal erg goed. Die verpleegkundigen daar zijn wel irritant maar zelfs in het UMCG moet je 's ochtends al je afspraken doorgeven ;) Veel plezier nog de komende tijd en ik hoor de verhalen wel xxx

  • 16 September 2008 - 14:09

    Miranda:

    We hebben nooit genoeg gelezen..

  • 16 September 2008 - 15:52

    Greetje&Paul:

    Ha die Margriet, wat een indrukken doe jij op zeg. Maar niet alleen indrukken, ook heel veel nieuwe uitdagingen en ervaringen in je werk zo te lezen. Blij dat je inmiddels ook wat kunt genieten van de zo te zien prachtige omgeving en andere cultuur. En leer maar goed Roti maken, want die vind ik heerlijk ! Pas goed op jezelf en een fijne tijd !
    Liefs Greetje en Paul

  • 16 September 2008 - 17:58

    Jeroen:

    ha margriet, wat arelaxed van die verpleging. Ik had op curacao precies hetzelfde, echt heel frustrerend. veel plezier nog. X

  • 20 September 2008 - 08:20

    Jeroen Van Der Hoek:

    Toch maar weer naar de collectieve zorg die Nederland ooit kende?.. Fijn dat je het zo naar je zin hebt!

    Liefs,

    Jeroen

  • 20 September 2008 - 17:14

    Tine Denemarken:

    Hoi Margriet, leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Een hele ervaring lijkt mij! Veel succes en plezier. groetjes van ons allemaal.

  • 22 September 2008 - 14:14

    W.lep@chello.nl:

    beste Margriet.we ebben je brief weer gelezen en de foto

  • 24 September 2008 - 21:36

    Elske:

    lieve margriet,

    tsja klinkt de gezondheidszorg in NL toch wel aardig, maar gaaf dat je al veel eigen verantwoordelijkheden hebt. Coole foto's.

    xx elske

  • 28 September 2008 - 13:54

    Elske:

    hey Mar,

    hoe is t? Lekker weekend aan t vieren?
    Probeer je te smsen, maar t lukt me steeds niet. ligt dat aan mij of zijn er meer mensen met dat probleem?

    x elske

  • 03 Oktober 2008 - 15:18

    Katharina:

    Heey Margriet!

    Jammer dat je vanavond niet bij het benefiet-diner kan zijn.. Maar zo te lezen heb daar waarschijnlijk ook een leuke avond met cocktails en salsa dansen!
    Hopelijk kunnen we vanavond iets moois bemachtigen van het overgebleven geld :) Je hoort wel wat het geworden is!

    Heel veel plezier en succes verder!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2008

Laatste loodjes en vakantie

04 Oktober 2008

Paramaribo, Leguanenpark en Bigi Pan

16 September 2008

Ziekenhuisverhalen en een rolstoel uit Oldenzaal

08 September 2008

Foto's!

04 September 2008

Eerste dagen

Actief sinds 28 Aug. 2008
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 6569

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: